17.4.17

Windows 10 Creators Update (4. dio - Biseri)

Za zadnji nastavak ostavo sam nekoliko bisera koji, na žalost, dobro pokazuju smjer razvoja Win10. U namjeri da sistem učine jednako upotrebljivim na stolnim računalima, tabletima pa i mobitelima stalo se čine određeni "ustupci". Tako postupno nestaju pojedine mogućnosti koje su korisnici Windowsa navikli upotrebljavati. Naravno, to najviše pogađa korisnike koji rade na stolnim računalima.

Dobar primjer za to je sve manja upotreba tipkovnice. Stalno se smanjuje broj aktivnosti koje se mogu pokrenuti pritiskom na kombinacije tipaka. Ovo je najviše izraženo u tzv. Univerzalnim aplikacijama. Tako većina novih i dopunjenih programa iz ove skupine više ne koristi funkcijske tipke. Razumljivo je da ovakav način rada nije primjeren uređajima bez tipkovnice, ali ostaje veliko pitanje zašto tu mogućnost gasiti korisnicima na stolnom računalu.

Osim što neke mogućnosti nestaju druge se pretvaraju u smijuriju. Bez sumnje najbolji primjer za to je Pomoć (Help). Iskusniji korisnici sigurno pamte vremena kad se pomoću ove funkcije brzo mogla dobiti uputa kako nešto učiniti. Nekad davno ovo je jako dobro radilo. Najčešće je bilo dovoljno stisnuti tipku F1 na tipkovnici i na ekranu bi se pojavila uputa. Pri tome se uputa u velikom broju slučajeva odnosila točno na ono što u tom trenutku radite. No vremenom je uputa polako gubila učinkovitost, pogotovo kad vas je vodila na pretragu po Internetu.

Pogledamo li najnoviju inačicu postaje jasno da su ovoj funkciji dani odbrojani. Tako većina novih programa nema uputu. Na primjer u programu Paint 3D ova mogućnost uopće ne postoji. Povremeno će se kod tih programa pojaviti nekakav prozor koji će slikovno prikazivati kako nešto učiniti i to je to.

No možda najveće iznenađenje očekuje vas ako uputu zatražite u sistemu. Na primjer, na gotovo svim stranicama postavki (Settings) pronaći ćete link koji vam nudi da zatražite uputu (Get Help). No kliknete li ga otvorit će se uvijek isti prozor koji vam nudi da postavite pitanje. Isti prozor možete pozvati i preko Star izbornika istoimenom naredbom. Na vaše pitanje odgovorit će "umjetna inteligencija", odnosno BOT. 


Želite li se na brzinu iznervirati možete ovo pokušati. Pokušao sam, postavljajući sasvim obična pitanja. Učinio sam to na engleskom, u engleskoj inačici sistema. Pitanja su bila iznimno jednostavna (tipa How to...). Na ovakvo pitanje postavljeno u tražilici u pravilu bih odmah dobio odgovor. No "inteligentni" help obično traži da prvo kažem na koji proizvod se pitanje odnosi. Nakon toga ponekad traži dodatna pojašnjenja ili ponudi odgovore koje daje Bing tražilica. Pri tome svaki put nudi i telefonsku pomoć, odnosno dogovaranje poziva. Cijeli postupak je toliko uzaludan da će svaki korisnik odmah odustati i nesumnjivo je da će se cijela tehnologija dobivanja pomoći u budućnosti svesti na plaćenu uslugu.

Sljedeći biser su zamke i opasni savjeti. Imate li neki problem sa sistemom razumno je prihvatiti pomoć programa za rješavanje problema (Troubleshooting). Zapravo, ovoj mogućnosti posvećena je posebna stranica u podešavanju (Settings / Update / Troubleshoot). Umjetno sam izazvao nekoliko jednostavnih (i lako rješivih) problema i sistem je ponekad ponudio odgovor no češće nije našao rješenje. Problem je u tome što je u velikom broju takvih slučajeva predložio da sistem vratim u početno stanje (Fresh start). Da stvar bude gora ova mogućnost je bez detaljnih uputa ponuđena i u programu Windows Defender (koji je, usput rečeno, dobio novi izgled i u njega su, radi daljnjeg zbunjivanja, preseljene neke stvari ranije dostupne u postavkama).

Lako je zamisliti manje upućenog korisnika koji će nasjesti na ovaj prijedlog. Rezultat tog postupka bit će vraćanje sistema u početno stanje. Pri tome će biti uklonjena većina programa koje ste naknadno instalirali (osim, naravno, programa kompanije Microsoft). Postavke će u velikom broju biti vraćene na izvorne vrijednosti i, naravno, sve će biti usmjereno na programe koji dolaze sa sistemom. To može dovesti do toga da neupućeni korisnik radi nekog manjeg problema završi s nepodešenim računalom i bez programa koji mu trebaju u radu. U tom slučaju predstoje mu sati rada da popravi ovo popravljanje sistema.

Naravno ovaj tekst ne mogu završiti, a da ne prigovorim povećanju količine reklama. Nova inačica, naime, dodaje još više reklama u sistem. Razumijem da su neki korisnici dobili Win10 besplatno, no postoje i brojni korisnici koji su ga kupili, odnosno platili pri kupovini novog računala. To otvara pitanje zašto bi ti korisnici bili izloženi ponudama, savjetima i preporukama? No, na sreću, ovo se (barem za sada) može pogasiti. Detaljna uputa kako to učiniti zahtjeva dodatni tekst (posjetite moj blog i sutra).

Kod ovakvih tekstova normalno je završiti s nekim zaključkom. S obzirom na mali broj poboljšanja i veliki broj neugodnosti logično pitanje bilo bi 'želim li ja ovo unapređenje?'. Na žalost, kao što sam rekao, ovo vam slijedi htjeli vi ili ne. Nova inačica na zahtjev korisnika nudi mogućnost odgode unaprjeđenja (Updates), no to je samo simbolično. Unaprjeđenja možete odgoditi na najviše 30 dana. Dakle, za najviše 2 mjeseca vaš će Windows 10 dobiti Creators Update sa svim blagodatima koje on donosi.

No comments:

Post a Comment