12.8.16

Veliki brat kao suvozač

Primjena računala u automobilima u stalnom je porastu. Od početnih sklopova za bolji rad motora preko GPS uređaja pa do kamera i sustava za automatsko upravljanje vozilom svaki dan su automobili sve "pametniji". Trenutni hit je uvođenje međusobne povezanosti, pri čemu se računa na petu generaciju mobilnih tehnologija. Naravno, sve se ovo radi u ime veće sigurnosti, učinkovitosti i dobrobiti za sve sudionike u prometu.

Da se razumijemo, ja nisam tehno skeptik. Iskreno vjerujem da se pametnom upotrebom tehnologije može svijet učiniti boljim. No istovremeno moramo biti svjesni da postoji i druga strana medalje. Nije loše pogledat i neke posljedice koje se većini neće svidjeti.

Počnimo od prevelikog povjerenja u tehnologiju. Za to ste vjerojatno već čuli. Naime, ljudi su skloni doslovno slušati upute uređaja za navigaciju. To dovodi do situacija u kojima vozači skrenu sa ceste u more, provalije ili niz stepenice. GPS uređaji nisu sasvim sigurni pa će ponekad pogriješiti i do 30 metara. Pri tome se od vozača očekuje barem zrnce razumnog razmišljanja. Na žalost, ovo očekivanje nije uvijek ostvareno.


Sličan problem je i sa sistemima za automatsko upravljanje (auto pilot). Zadnjih dana čuli smo za nekoliko nesreća koje su nastale nakon što je vozač upravljanje prepustio elektronici. Naravno, ovakvi sistemi se još razvijaju i nisu ni blizu razini koju možemo smatrati sigurnom. Zbog toga se od vozača očekuje da i dalje prate vožnju i drže ruke na upravljaču. No na internetu smo mogli vidjeti vozače koji čitaju, gledaju u mobitel ili čak spavaju za vrijeme automatske vožnje. Treba znati da je pred zakonom, bez obzira na elektroniku, za nesreću kriv vozač.

Na razne nesreće većina vozača primjenjuje poznato načelo: neće mene. Zbog toga treba razmotriti i stvari koje će vremenom utjecati na sve nas. Naime, vozila sve više skupljaju podatke o vožnji. U Rusiji je u nekoliko slučajeva sud osudio vozača na osnovu informacija koje su dobivene od elektronike u njegovom vozilu. Uglavnom je riječ o video snimkama. Dakle, elektronika je "svjedočila" protiv vozača. Upravo ovaj trend će imati sve veći utjecaj. Tako je u SADu zatraženo da se u vozila ugradi neka vrsta "crne kutije".

No ovakvi oblici nadzora neće se zaustaviti samo na obradi prometnih nesreća. Upotreba tehnologije odavno je prisutna u nadzoru prometa (radar, prometne kamere i slično). Povezivanje vozila sa javnom mrežom ovo će podići na novu razinu. Samo je pitanje vremena kad će započeti nadzor vožnje na osnovu podataka koje vozilo prikuplja i šalje u mrežu. Tako nije daleko dan kad će netko reći: "Platio kaznu i ostao bez dozvole jer me j****i auto prijavio policiji".

Velik brat je već u nekim automobilima. Namjera mu je da kroz desetak godina bude u svim. Čak i vozači starih automobila bit će nadzirani od strane ostalih vozila.

Pitanje je, dakle, kud to vodi. Odgovor je jednostavan. Vožnja kakvu poznajemo kroz neko vrijeme postat će dio povijesti. Automobili će se kretati sami i doći će dan kad će upravljanje vozilom biti zabranjeno. Realno je za očekivati da su se već rodila djeca koja nikada neće voziti auto. Hoće li takav oblik prometa biti sigurnije i brži? Vjerojatno da. No sigurno će biti onih kojima će to jako smetati.


No comments:

Post a Comment